نوشته شده توسط : sinbod

 

راهنمای خرید ظروف چدن

 

یکی از پرکاربرد ترین وسیله در آشپزخانه ظروف برای پخت و پز میباشد نوع و جنس ظروف در قدیم اغلب مسی و رویی و... بوده است ولی با به کار گیری دست آورد ها این نوع ظروف به تفلون و سرامیکی و چدن و... تغییر یافته ، که سهولت کار را چند برابر کرده است. البته بهترین نوع ظروف ،ظروف مسی است که نسبت به سایر از نظر قیمت بالاتر میباشد .

 

گروه تحقیقاتی سینباد سعی داشته است شما کاربران گرامی را در زمینه ی خرید ظروف پخت و پز راهنمایی کند .

در ادامه میخواهیم شما را به نکاتی که در خرید ظروف باید داشته باشید ،آشنا سازیم تا شما انتخاب بهتری را در انتخاب ظروف پخت و پز داشته باشید.

شما با در نظر گرفتن معایب و مزایا ظروف همینطور با دقت بسیار میتنوانید انتخاب صحیحی را داشته باشید.

 

 

نکته ی مهم و قابل توجهی که وجود دارد در باره ی ظرف های آهنی زنگ زدگی آن هاست ، که اطبای قدیمی توصیه میکردند ظروف به وسیله موادی زنگ زدا شوند .

امروزه با استفاده از تکنولوژی و دست آورد های صنایع غذایی و پزشکی به رفع این مشکل پرداختند و چدن آلیاژی مرکب از آهن،کربن و سیلیسیم است و رنگ آن تغییر نمیکند و زنگ نمیزد.

این نوع ظروف در مقابل ضربه و حرارت مقاوم است و همینطور از رسانایی بسیار ضعیفی برخوردار است ولی گرمایی را که گرفته را در خود نگه میدارد و به طور یکنواخت به تمام ظرف تقسیم میکند . بدین منظور غذایی را که در این ظرف پخته اید روند کندی دارد تا به دمای تعادل برسد.

کارشناسان بعد از تحقیقاتی در این زمینه متوجه شدند که این نوع ظروف هیچ یونی را وارد غذا نمی کند ولی اگر استفاده از این ظروف باعث به وجود آمدن آهن در غذای مصرفی باشد به کمبود آهن در غذای شما نیز کمک میکند.

البته باید توجه داشته باشید که استفاده از آن به دلیل سنگینی ،سخت می باشد و همینطور جنس اصل این نوع ظروف کمیاب و گران هستند بسیاری از ظروفی که به عنوان ظروف چدن ارائه می شود ازآلمینیوم های فشرده شده هستند که اکثرا با روکش تفلونی وارد بازار میشوند.

برای تشخیص این امر که ظروف چدن هستند ، اول از همه رنگ این ظروف مشکی است که آهن ربا به آن ها میچسبد و اگر با نیروی زیادی با ارتفاع زیاد بیافتند میشکنند.

 

نکات نگهداری ظروف چدن :

برای طبخ غذا در ظروف چدن قبل از این که مواد غذایی را در آن قرار دهید بهتر است ابتدا آن را گرم کنید و همینطور بعد از اتمام کارتان با این گونه ظروف مواد غذایی ، پخته شده را از آن خارج سازید تا با این عمل مانع اکسید شدن آن شوید.

بهتر است روغن مورد استفاده در غذا را دو تا سه نگذارید روغن در آن گرم شود.

همچنین مواظب باشید تا اجسام فلزی یا سایر اجسامی که باعث ضربه خوردن و خراشیدگی روی آن میشود استفاده نکنید.

تمامی این ظروف رامیتوان داخل فر تا دمای 260 درجه ی سانتی گراد و یا روی اجاق گاز استفاده کرد ولی حواستان باشد پس از این آن را با دستمال یا دستکش بردارید زیرا بسیار داغ می باشد و همینطور بلا فاصله در یخچال یا فریزر نگذارید و زیر آب نگیرید بهترین روند سرد شدن تدریجی و دمای محیط می باشد .

 

برای شست و شو بهتر از مایع ظرف شویی و ابر استفاده کنید تا عمر وسیله ی خود را با این عمل تضمین سازید.

 

راهنـمــای خــریـد ظـروف مســــی با ما هــمــراه بــاشـــید.



:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب :
|
تعداد امتیازدهندگان :
|
مجموع امتیاز :
تاریخ انتشار : | نظرات ()